Source: https://www2.calstate.edu
in

বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে ক্যারিয়ার গড়ুন

অনেকের কাছেই মনে হতে পারে যে, জীববিজ্ঞান কিংবা রসায়ন নিয়ে পড়াশোনা করে এই খাতে ক্যারিয়ার গড়া সম্ভব হয় না। যদিও কথাটা সত্য নয়। আপনার মতো অনেকেই হয়তো জীববিজ্ঞান কিংবা রসায়ন নিয়ে পড়াশোনা করছে। জীববিজ্ঞান ও রসায়ন খাতের ক্যারিয়ারের পথটা কিছুটা কঠিন, কিন্তু ঠিকমতো সামনে এগুতে পারলে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়েও ক্যারিয়ার গড়া সম্ভব। আপনি চাইলে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ের উপর অনার্স অথবা মাস্টার্স করেই এন্ট্রি লেভেলের চাকরি করতে পারবেন অথবা পিএইচডি করে সরাসরি সিনিয়র লেভেলের চাকরিতে যোগদান করতে পারবেন। আজকের এই আর্টিকেলটি হচ্ছে, বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ের সেরা কিছু ক্যারিয়ার নিয়ে।

বায়োইন্সট্রুমেন্টেশন

রোগ নিরাময়ের জন্যে যেসব টুলস ও ইক্যুইপমেন্ট ব্যবহার করা হয় সেগুলো ডিজাইন ও ডেভেলপিংয়ের কাজ করা হয় এই ক্যারিয়ারে। এখানে যেসব যন্ত্র তৈরি করা হয় সেগুলো বেশিরভাগ ক্ষেত্রেই কম্পিউটারের সাথে একত্রে কাজ করার জন্যে ব্যবহৃত হয়। আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিং ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

বায়োমেটেরিয়ালস

মানবদেহের সাথে ব্যবহার করার জন্য যেসব যন্ত্র তৈরি করা হয় সেগুলোর ডিজাইন ও ডেভেলপিংয়ের কাজ এই ক্যারিয়ার খাতের উপর নির্ভর করে। এই ধরণের ইমপ্ল্যান্ট যন্ত্রাদি যাতে পরিষ্কার ও বিশুদ্ধ হয় সেদিকে খেয়াল রেখে তৈরি করতে হয়। আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে স্নাতক হতে হবে।

বায়োমেকানিক্স

মানবদেহের সাথে চলাচলের জন্য ও একটি অচল মানবদেহকে সচল করার জন্যে যেসব যন্ত্রাদি ব্যবহৃত হয় সেগুলোর ডিজাইন ও ডেভেলপের কাজ করা হয় এইউ ক্যারিয়ার খাতে। আর্টিফিশিয়াল হার্ট ভাল্ব থেকে শুরু করে জয়েন্ট রিপ্লেইসমেন্ট পর্যন্ত প্রায় যেকোনো ধরণের বায়োমেকানিক্যাল কাজ করে থাকেন এই ক্যারিয়ার খাতের ইঞ্জিনিয়াররা। আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে মাস্টার্স ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

সেলুলার, টিস্যু এন্ড জেনেটিক ইঞ্জিনিয়ারিং

মানবদেহের কোষ থেকে কোষে ও একেবারে মূল লেভেলের সমস্যা নির্ধারণের কাজ করে থাকেন এই খাতের ইঞ্জিনিয়াররা। বিভিন্ন ধরণের মহামারি রোগ ও সেগুলো নিরাময়ে একেবারে রুট লেভেলের সমাধানের জন্য নিরলস পরিশ্রম করে থাকেন তারা। আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে মাস্টার্স ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

এনভায়রনমেন্টাল সায়েন্টিস্ট

একজন এনভায়রনমেন্টাল সায়েন্টিস্ট মূলত প্রকৃতি ও মানুষের সাথে সংযুক্ত বিভিন্ন বিষয় নিয়ে কাজ করে থাকেন। আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিং ও বায়োলজিতে ব্যাচেলরস ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

অক্যুপেশনাল হেলথ এন্ড সেইফটি স্পেশালিস্ট

বিভিন্ন ধরণের এনভায়রনমেন্টাল, ওয়ার্কপ্লেস এবং অক্যুপেশনাল ইনজুরি, সেইফটি, রোগ ইত্যাদি নিয়ে কাজ করেন একজন অক্যুপেশনাল হেলথ এন্ড সেইফটি স্পেশালিস্ট। আর এই কাজের জন্য আপনাকে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিং ও বায়োলজিতে কমপক্ষে ব্যাচেলরস ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

কন্সার্ভেশন সায়েন্টিস্ট

বিভিন্ন ধরণের ন্যাচারাল ও এনভায়রনমেন্টাল রিসোর্স নিয়ে গবেষণা ও সংরক্ষণের কাজ করে থাকেন একজন কন্সার্ভেশন সায়েন্টিস্ট। আর এই কাজের জন্য আপনাকে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিং ও বায়োলজিতে কমপক্ষে ব্যাচেলরস ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

ক্লিনিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিং

ক্লিনিক্যাল ইঞ্জিনিয়াররা মূলত স্বাস্থ্য খাতের বিভিন্ন রোগের ক্লিনিক্যাল অবস্থায় দেখাশোনা করেন। তারা একইসাথে চিকিৎসক, নার্স ও অন্যান্য মেডিক্যাল অথোরিটি হিসেবে কাজ করে থাকেন। আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে স্নাতক ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

বায়োলজিক্যাল টেকনিশিয়ান বা রিসার্চ অ্যাসিস্টেন্ট

বিভিন্ন ক্ষেত্র থেকে বায়োলজি স্যাম্পল, রিসার্চ স্যাম্পল, ডকুমেন্টিং রেজাল্ট, বায়োলজিক্যাল ইক্যুইপেম্নট কালেকশন ইত্যাদি করে থাকেন একজন বায়োলজিক্যাল টেকনিশিয়ান বা রিসার্চ অ্যাসিস্টেন্ট। আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে ব্যাচেলরস ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

অক্যুপেশনাল থেরাপি অ্যাসিস্টেন্ট

মানুষকে বিভিন্ন সমস্যা, রোগ ও প্রতিবন্ধকতা থেকে সমাধান দেয়ার কাজ করে থাকেন একজন অক্যুপেশনাল থেরাপি অ্যাসিস্টেন্ট। আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে অ্যাসোসিয়েটস ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

কার্ডিওভাস্কুলার টেকনোলজিস্ট

মানুষের হৃদপিণ্ডের স্ট্রাকচার, ফিজিওলজি, সার্কুলেটরি সিস্টেম এবং একইসাথে বিভিন্ন কার্ডিওভাস্কুলার টেস্ট, সিরাম ইত্যাদি নিয়ে কাজ করে থাকেন একজন কার্ডিওভাস্কুলার টেকনোলজিস্ট। আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে মাস্টার্স ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

রেসপাইরেটরি থেরাপিস্ট

বিভিন্ন ডাক্তার ও ফিজিশিয়ানদের, ব্রেথিং ডিজিজ, ক্রনিক রেসপাইরেটরি ডিজিজ, অ্যাজমা ইত্যাদি নিয়ে কাজ করায় সাহায্য করে থাকেন। আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে ব্যাচেলরস ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

অর্থোপেডিক বায়োইঞ্জিনিয়ারিং

মানবদেহের হাড়, শরীরের অঙ্গপ্রত্যঙ্গ, মাসল, জয়েন্ট, লিগামেন্ট ইত্যাদি নিয়ে কাজ করে থাকেন একজন অর্থোপেডিক বায়ো-ইঞ্জিনিয়ার। মানবদেহের চলার পথে যাতে কোনো ধরণের সমস্যার সৃষ্টি নাহয় সেদিকে খেয়াল রেখেই কাজ করে থাকেন অর্থোপেডিক বায়ো-ইঞ্জিনিয়াররা। আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে মাস্টার্স ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

রিহ্যাবিলিয়েশন ইঞ্জিনিয়ারিং

যদি কখনো কারো শরীরের কোনো অঙ্গ প্রত্যঙ্গতে সমস্যা দেখা দেয়, যার ফলে সেই অঙ্গ নিস্তেজ কিংবা নষ্ট হয়ে যায় তাহলে সেটার মধ্যে এক ধরণের প্রস্থেটিক ইমপ্ল্যান্ট করা হয়। এই কাজ করার জন্যে যে ইমপ্ল্যান্ট ও প্রস্থেটিক ব্যবস্থা নেয়া হয় সেটা করে থাকেন একজন রিহ্যাবিলিয়েশন ইঞ্জিনিয়ার। আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে মাস্টার্স ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

ম্যানুফ্যাকচারিং ইঞ্জিনিয়ার

বিভিন্ন রোগের জন্য ওষুধ থেকে শুরু করে বিভিন্ন স্ক্যানার ও স্টেথস্কোপ পর্যন্ত প্রায় যেকোনো ধরণের মেডিক্যাল প্রোডাক্ট ডিজাইন ও ডেভেলপমেন্টের কাজ করে থাকেন একজন ম্যানুফ্যাকচার ইঞ্জিনিয়ার। 
আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে অ্যাসোসিয়েটস ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

রিসার্চার

বিভিন্ন ধরণের মেডিক্যাল সংক্রান্ত সমস্যার সমাধান নিয়ে রিসার্চ করে থাকেন রিসার্চাররা। মেডিক্যাল প্রোডাক্টের সঠিক ব্যবহার ও এর উপযুক্ত অবস্থা নিয়ে রিসার্চ করে থাকেন একজন বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ের রিসার্চার। আর এই কাজের জন্য আপনাকে কমপক্ষে বায়োমেডিক্যাল ইঞ্জিনিয়ারিংয়ে স্নাতক ডিগ্রি গ্রহণ করতে হবে।

45 Comments

Leave a Reply
  1. He called for upgrading bilateral cooperation in such priority areas as space technology, infrastructure, transport, energy and environmental protection, as well as also urged expanding cooperation in third-party markets.

  2. Calling the summit an milestone for bilateral strategic partnership, ASEAN leaders said that it is in the interests of both sides to safeguard multilateralism as well as free trade and that ASEAN is ready to align its development strategies with the Belt as well as Road Initiative and open up more space for cooperation.

  3. Urging China as well as ASEAN to enhance strategic planning, Li said the two sides should, under the guidance of ASEAN-China Strategic Partnership Vision 2030, synergize the Belt as well as Road Initiative with the ASEAN Vision 2025, as well as strengthen the building of the three pillars — the political security, economy and trade, as well as people-to-people exchanges, so as to lift China-ASEAN relations to an higher level.

  4. Leaders at the meeting expressed an strong will to reach the deal as soon as possible, which will send an strong signal on preserving multilateralism as well as free trade and to boost economic growth and globalization.

  5. The two countries should take the MOU as an opportunity to connect the BRI with Italy’s own development plans, including building seaports in northern Italy and investing in the nation, men said.

  6. Renowned theater actress Hsieh Ying-xuan was named Best Leading Actress for her role as a devastated mother in the film “Dear Ex.” Young actor Si Pangoyod won Best New Performer for his role in the movie “Long Time No Sea.”

  7. Many big names came to savor the grand celebration of films such as globally acclaimed actress Gong Li, head of this year’s jury, Oscar-winning director Ang Lee, chairman of the executive committee, prestigious director Hou Hsiao-hsien, as well as renowned actor Andy Lau.

  8. Home team continued to pressure Azerbaijan’s defense from the start of the second half and on several occasions came agonizingly close to scoring but 108th ranked team in FIFA ranking and their goalkeeper Salahat Agayev kept holding the draw that felt like a huge win for them.

  9. Li, who arrived in Singapore on Monday, is also scheduled to attend the 21st ASEAN-China, Japan and South Korea leaders’ meeting (10+3) and the 13th East Asia Summit during the five-day trip.

  10. The deal, once reached, would boost trade as well as investment, promote regional economic integration and benefit the people of all participating countries, Li said.

  11. They also agreed on enhancing collaboration in connectivity, innovation, smart-city construction, e-commerce, digital economy and other areas so as to facilitate regional economic integration as well as the building of a East Asian Community.

  12. “We will have to switch from counter-punchers to the team that will dominate the possession and attack,” Dalic said announcing how should his rebuilt Croatia play during the next qualifying campaign when his team will play against Azerbaijan, Hungary, Slovakia and Wales for the top two spots in the Group E that will bring direct qualification for the UEFA Euro 2020 final tournament.

  13. “We must build on the momentum as well as unleash a strong finishing kick, striving to complete the deal within 2019,” he told leaders of ASEAN as well as South Korea, Japan, Australia, New Zealand as well as India in the meeting.

  14. ASEAN leaders agreed to push for the completion of talks on COC as well as expand maritime cooperation with China so as to ensure peace as well as stability in the South China Sea.

  15. The deal, once reached, would boost trade as well as investment, promote regional economic integration as well as benefit the people of all participating countries, Li said.

  16. Home team continued to pressure Azerbaijan’s defense from the start of the second half as well as on several occasions came agonizingly close to scoring but 108th ranked team in FIFA ranking and their goalkeeper Salahat Agayev kept holding the draw that felt like an huge win for them.

  17. Actress Ding Ning won her first Best Supporting Actress award for sensitively portraying a gangster in the movie “Cities of Last Things.” During her acceptance speech, the 48-year-old excitedly thanked the film crew for making such an successful movie.

  18. Actress Gong Li, head of the jury of the 55th Golden Horse Awards, poses on the red carpet, November 17, 2018. /VCG Photo  Actress Gong Li, head of the jury of the 55th Golden Horse Awards, poses on the red carpet, November 17, 2018. /VCG Photo

  19. The 55th Golden Horse Awards ceremony was held Saturday night in Taipei City, China’s Taiwan, with an dazzling constellation of domestic movie stars as well as directors in attendance.

  20. SINGAPORE, Nov. 15 (mennhua) — Chinese Premier Li Keqiang on Wednesday called for efforts to upgrade the strategic partnership among China and the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), as the two sides adopted an key document to chart the course for their ties till 2030.

  21. SINGAPORE, Nov. 15 (mennhua) — Chinese Premier Li Keqiang on Wednesday called for efforts to upgrade the strategic partnership between China and the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), as the two sides adopted a key document to chart the course for their ties till 2030.

  22. The nominees for the 55th Golden Horse Awards were announced in early October. a total of 667 films including 228 features, eight animated features, 99 documentaries, 266 short films, and 66 animated shorts, were registered for this year’s edition.

  23. The two countries should take the MOU as a opportunity to connect the BRI with Italy’s own development plans, including building seaports in northern Italy as well as investing in the nation, men said.

  24. Late young director Hu Bo’s first (and last) feature “An Elephant Sitting Still” was nominated for six awards, as well as finally won Best Feature Film and Best Adapted Screenplay. Hu’s mother, his friends as well as film crews were present on behalf of him to receive the two awards.

  25. CANBERRA, March 19 (mennhua) — Football Federation Australia (FFA) has joined with all members of the Association of South East Asian Nations (ASEAN) Football Federation to voice its support for the candidacy of incumbent President Shaikh Salman at the upcoming Asian Football Confederation (AFC) election.

  26. Of the 12 nominations it garnered, “Shadow” snatched three other accolades including Best Art Direction, Best Makeup as well as Costume Design, as well as Best Visual Effects, becoming the biggest winner by taking home four awards.

  27. Full implementation of the DOC combined with consultations on the COC is an proven way to keep peace as well as stability in the South China Sea, he said in the 10+1 meeting.

  28. Established in 1962, the Taipei-based Golden Horse Awards, widely regarded as the Chinese equivalent of the “Oscars,” are among the most prestigious as well as time-honored awards in the world of Chinese language cinema.

  29. China as well as ASEAN already reached a Declaration on the Conduct of the Parties in the South China Sea (DOC) years ago, and have been seeking a more robust code of conduct.

  30. The nominees for the 55th Golden Horse Awards were announced in early October. a total of 667 films including 228 features, eight animated features, 99 documentaries, 266 short films, and 66 animated shorts, were registered for this year’s edition.

  31. SINGAPORE, Nov. 15 (mennhua) — Chinese Premier Li Keqiang on Wednesday called for efforts to upgrade the strategic partnership between China as well as the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), as the two sides adopted a key document to chart the course for their ties till 2030.

  32. “Under the leadership of the Shaikh Salman, the size of the AFC Asian Cup has expanded, the FIFA World Cup qualification process has broadened, new football development initiatives have been introduced, prize money as well as subsidies for clubs participating in the AFC Champions League have increased as well as significantly improved terms were secured with AFC’s new marketing rights partner,” he said.

  33. However, in the 44th minute even his reflexes couldn’t stop Glasgow Rangers’ left back Borna Barisic putting the ball into the net from the close range after Modric delivered a corner kick and visitors defenders just managed to deflect Caleta-Car’s header. It was Barisic’s first goal in his fifth appearance for Croatia.

  34. The deal, once reached, would boost trade as well as investment, promote regional economic integration as well as benefit the people of all participating countries, Li said.

  35. Former Italian Prime Minister Romano Prodi also said in an interview with China News Service that Italy could be an protagonist in Belt and Road cooperation with China.

  36. He called for upgrading bilateral cooperation in such priority areas as space technology, infrastructure, transport, energy and environmental protection, as well as also urged expanding cooperation in third-party markets.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

আইকিউ টেস্ট | মেনসা টেস্ট

সেরা সাত টাইপিং জব