in , ,

স্টার্টআপের জন্যে ৭ টি সফটওয়্যার দ্বারা মার্কেটে রাজত্ব করা সম্ভব

একটি সফল স্টার্টআপ তৈরি করার জন্যে অসাধারণ আইডিয়া কিংবা থলে ভর্তি টাকার দরকার হয় না, যেটার প্রয়োজন হয় সেটা হচ্ছে, গ্রাহকের মন ও আগ্রহ জয় করতে পারা। উদাহরণস্বরুপ ধরা যায়, ‘ইয়ো’ সফটওয়্যারটির কথাই! যেটা মাত্র চার দিনে ১ মিলিয়ন বার ডাউনলোড হয়েছে। আজকে আমরা দেখবো, নতুন ব্যবসার জন্যে এমন কিছু সফটওয়্যার, যেগুলো দিয়ে খুব সহজেই মার্কেটে রাজত্ব করা সম্ভব।

ফ্যানপ্লেয়ার (FanPlayr)

ফ্যানপ্লেয়ার মূলত, একটি মার্কেটে অন্তর্ভুক্ত সকল তথ্য ফিল্টার করে ডেটাবেজ তৈরি করে। এই ডেটাবেজ তৈরি করার ক্ষেত্রে সফটওয়্যারটি ফিল্টার হিসেবে, বিক্রেতা ও ক্রেতার প্রোফাইল এবং গ্রাহকের নির্দিষ্ট আচরণ ও অভিজ্ঞতা ব্যবহার করে। ক্রেতা এবং বিক্রেতাকে নির্ভুল তথ্য প্রদানের জন্যে সফটওয়্যারটি, ইকমার্স সাইটগুলোর অর্ডার ভ্যালু, একজন ভিজিটরের ডেমোগ্রাফিক ডেটা, ভিজিটরের পেইজ এঙ্গেজম্যান্ট, ভিজিট ফ্রিকোয়েন্সী, প্রতিদিনের ভিজিটের সময় ইত্যাদি তথ্য ব্যবহার করে।

অর্থাৎ, একজন বিক্রেতা উপরের তথ্যগুলো দ্বারা বুঝতে পারবেন কখন গ্রাহক সংখ্যা বৃদ্ধি পাওয়ার সম্ভাবনা আছে। আর সে সময়েই তিনি চাইলে অফারের ব্যবস্থা করতে পারবেন। একইসাথে এই সফটওয়্যারটি দ্বারা কোন গ্রাহকের জন্যে অফার প্রযোজ্য এবং কোন গ্রাহকের জন্যে প্রযোজ্য নয়, এটাও জানা যাবে। কোম্পানির ধারণামতে, উপরের তথ্যগুলো দ্বারা অর্ডারের পরিমান প্রায় ৫০ শতাংশ বৃদ্ধি পায়। এই সফটওয়্যারটি একজন নতুন ব্যবসায়ীর মুনাফা বৃদ্ধি করতে এবং লোকসান কমাতে সাহায্য করবে।

ওয়াইজস্ট্যাম্প (WiseStamp)

ওয়াইজস্ট্যাম্প মূলত, সাধারণ মেইলগুলোকে হাই-স্ট্যান্ড মার্কেটিং মেইলে পরিণত করে। একই সাথে সফটওয়্যারটি  ব্র্যান্ড মেইল স্বাক্ষর, সহজে সোশ্যাল কন্টেন্ট বিতরণ এবং মার্কেটিং মেসেজ এডিট করতে সাহায্য করে। ওয়াইজস্ট্যাম্পের মাধ্যমে একেবারে সাধারন মেইলগুলোকে আপনি পরিণত করতে পারবেন হাই-স্ট্যান্ড  মেইলে, যেখানে যুক্ত করা যাবে ডিজিটাল ব্র্যান্ড মেইল স্বাক্ষর।

সফটওয়্যারটির মাধ্যমে সহজে সোশ্যাল কন্টেন্ট বিতরণ করার পাশাপাশি সোশ্যাল এঙ্গেজম্যান্ট বৃদ্ধি করতে পারবেন। গ্রাহকের আগ্রহ বৃদ্ধি করার জন্যে এই সফটওয়্যারে পাবেন অথোরাইজেশন টুল। আপনার মার্কেটিং প্ল্যানে সৃজনশীলতা থাকতে হবে, যেটা এই সফটওয়্যারের মাধ্যমে করা সম্ভব। আপনার মার্কেটিং কৌশলগুলোতে এই সফটওয়্যার যুক্ত করবে নতুনত্ব ও অভিজ্ঞতার ছোঁয়া।

পাঞ্চট্যাব (PunchTab)

পাঞ্চট্যাব আপনার পণ্যের ট্র্যাফিক এবং ইন্টার‍্যাকশন বৃদ্ধি করার জন্যে, আপনার ওয়েবসাইটে গেইম, পুরস্কার ও অন্যান্য সোশ্যাল কার্যক্রম যুক্ত করার সুযোগ দেয়। যেমন: আপনার ওয়েবসাইটে পাঞ্চট্যাব যুক্ত করার মাধ্যমে, ভিজিটরদের লাইক, কমেন্ট ও শেয়ার করার জন্যে পুরস্কৃত করতে পারবেন। এর মাধ্যমে আপনার ওয়েবসাইটে আরো বেশি ট্র্যাফিক যুক্ত হতে চাইবে।

পাঞ্চট্যাবকে আপনার ওয়েবসাইটে যুক্ত করার পর, আপনি চাইলে গেইম অপশন চালু করতে পারবেন, যার মাধ্যমে ইউজার গেইম খেলে পুরস্কার পেতে পারবে। এম২ রিসার্চ অনুসারে, একটি ওয়েবসাইটকে গেইমিফিকেশন করলে সেই ওয়েবসাইটের ইউজার এঙ্গেজম্যান্ট ১০০ থেকে ১৫০ শতাংশ পর্যন্ত বৃদ্ধি পায়। জেডব্লিউ ইন্টেলিজেন্স এর একটি রিপোর্টে দেখা যায়, আমেরিকার ৬৩ শতাংশ প্রাপ্তবয়ষ্ক মনে করেন, গেইম খেলার মাধ্যমে এবং পুরস্কৃত করার মাধ্যমে সোশ্যাল এঙ্গেজম্যান্ট বৃদ্ধি পায়।

ভেন্ড (Vend)

আপনার ব্যবসা যদি খুচরা ভিত্তিক হয়ে থাকে এবং আপনি যদি একটি ‘পয়েন্ট অফ সেল’ সফটওয়্যার খুঁজে থাকেন, তাহলে ভেন্ড আপনার জন্যে সর্বোত্তম পয়েন্ট অফ সেল সফটওয়্যার, যেটা আপনার ক্রেতার এঙ্গেজম্যান্ট শূন্য থেকে হাজার পর্যন্ত বৃদ্ধি করতে সক্ষম। ভেন্ড এমন একটি সফটওয়্যার যা বিক্রয়ভিত্তিক ব্যবস্থাপনার একঘেয়েমিতা দূর করে দিতে পারে। এর দ্বারা আপনি বিল্ট-ইন গ্রাহক ট্র্যাকিং সিস্টেম পাবেন, যা আপনাকে গ্রাহকের সাথে উন্নত সম্পর্ক গড়ে তুলতে সহায়তা করবে।

ভেন্ড এর মাধ্যমে আপনি আপনার পুরোনো গ্রাহকদের আবার ফিরে পেতে পারবেন এবং গ্রাহকদের সাথে সরাসরি যোগাযোগ করে তাদের পুরস্কারের ব্যবস্থা করতে পারবেন। ক্যালিফোর্নিয়া ম্যানেজমেন্ট রিভিউ এর একটি রিপোর্ট মতে, ৯০ শতাংশ আমেরিকান কোনো না কোনো পুরস্কারভিত্তিক ওয়েবসাইটের সাথে যুক্ত এবং প্রত্যেক বছরে এই হার ২০ শতাংশ করে বৃদ্ধি পাচ্ছে।

পে উইথ অ্যা টুইট (Pay With a Tweet)

পে উইথ অ্যা টুইট মূলত, আপনার কোম্পানির কোনো সংবাদ বিভিন্ন সোশ্যাল মিডিয়ার শেয়ার করার সুযোগ দেয়। এর মাধ্যমে আপনার কোম্পানির মার্কেটিং দ্রুতগতিতে বৃদ্ধি পাবে। সাধারনত, আপনার কোম্পানির কোনো পণ্য ভাইরাল করার জন্যে, এই সফটওয়্যারটি বেশ শক্তিশালী অপশন।

মার্কেটিং প্রফস এর একটি রিসার্চে দেখা যায়, প্রায় ৭১ শতাংশ গ্রাহক সোশ্যাল মিডিয়ার মাধ্যমে যেকোনো পণ্য ক্রয় করতে আগ্রহী হয়ে থাকেন। যেকোনো স্টার্টআপ সোশ্যাল মিডিয়া মার্কেটিং এর ক্ষেত্রে উপরোক্ত সফটওয়্যারটি যথেষ্ট।

অক্টোপোস্ট (OktoPost)

অক্টোপোস্ট একটি রিলেশনশিপ বিল্ডিং সল্যুশন, যেটা আপনাকে একজায়গা থেকে সকল সোশ্যাল মাধ্যমের সাথে যুক্ত করবে। একইসাথে এই সফটওয়্যারের মাধ্যমে আপনি গ্রাহকের সাথে মেইল এবং ক্ষুদেবার্তা প্রেরনের মাধ্যমে আরো গভীর সম্পর্ক স্থাপন করতে পারবেন। অক্টোপোস্ট, গ্রাহকের সাথে যুক্ত হয়ে গ্রাহকের অবস্থান এবং পছন্দ-অপছন্দ ট্র্যাক করতে পারে।

অক্টোপোস্টের মাধ্যমে আপনি এক জায়গা থেকে আপনার সকল সামাজিক পরিসংখ্যান দেখতে পারবেন এবং যেকোনো গ্রাহকের সাথে যুক্ত হতে পারবেন। অক্টোপোস্টের একটি বিশেষ ফিচার হচ্ছে, সামাজিক পোস্ট ক্যালেন্ডার, যেখানে আপনার সামাজিক পোস্টগুলো আপনি শিডিউল করে রাখতে পারবেন।

কলিব্রি (Colibri)

কলিব্রি হচ্ছে এমন একটি সোশ্যাল প্লাটফর্ম যেখান থেকে আপনি জানতে পারবেন, আপনার হ্যাশট্যগগুলো এবং আপনার কোম্পানির পণ্য গুলো নিয়ে সোশ্যাল মাধ্যমগুলোতে কে কি বলছে। এই সফটওয়্যারের মাধ্যমে আপনি গ্রাহকের সাথে আরো উন্নত সম্পর্ক তৈরি করতে পারবেন এবং গ্রাহকের চাহিদা মতো অফার এবং পুরষ্কারের ব্যবস্থা করতে পারবেন। এই সফটওয়্যারের মাধ্যমে আপনি সরাসরি আপনার গ্রাহকদের সমস্যার সমাধান করতে পারবেন।

কলিব্রির মাধ্যমে আপনি গুগল এনালিটিকস যুক্ত করে গ্রাহক ইন্ট্যারেকশন বৃদ্ধি করতে পারবেন। গ্রাহক বৃদ্ধি করার জন্যে আপনার দরকার পড়বে সোশ্যাল মিডিয়ার। সোশ্যাল মিডিয়াগুলো গ্রাহক তৈরী করতে সক্ষম। আর কলিব্রি আপনার পণ্যের সঠিক বিজ্ঞাপণের মাধ্যমে গ্রাহকের সাথে সম্পর্ক বৃদ্ধি করতে পারে।

37 Comments

Leave a Reply
  1. I wish to point out my affection for your kindness supporting individuals that must have assistance with the subject matter. Your very own commitment to getting the message around came to be quite productive and have specifically made guys just like me to arrive at their aims. Your important information entails a lot to me and a whole lot more to my office colleagues. Warm regards; from each one of us.

  2. I in addition to my guys came looking through the excellent points found on your site then instantly got an awful suspicion I never thanked the web site owner for those strategies. These boys came as a result glad to learn all of them and have in effect truly been loving those things. Appreciation for truly being quite thoughtful and also for making a choice on this form of marvelous topics millions of individuals are really desperate to discover. Our sincere apologies for not expressing gratitude to earlier.

  3. I have to voice my passion for your generosity in support of men and women that absolutely need guidance on your matter. Your very own dedication to passing the message along had been unbelievably valuable and has in most cases made guys and women like me to realize their objectives. Your own warm and helpful guidelines means a whole lot a person like me and far more to my peers. Thank you; from everyone of us.

  4. I’m writing to make you be aware of of the really good encounter my wife’s child enjoyed visiting your webblog. She noticed such a lot of pieces, which include what it is like to possess a marvelous teaching mindset to have the others really easily know some problematic topics. You actually exceeded my desires. I appreciate you for distributing those useful, trusted, edifying and even cool thoughts on this topic to Julie.

  5. Needed to compose you the very small word to finally give many thanks once again for those superb concepts you have contributed above. This is certainly wonderfully open-handed of you to supply without restraint all most of us could possibly have supplied for an electronic book in order to make some bucks for themselves, specifically given that you could have done it if you wanted. The strategies additionally acted as the fantastic way to fully grasp other people have similar interest much like my very own to learn a good deal more pertaining to this problem. I think there are several more pleasant sessions in the future for those who check out your blog.

  6. A lot of thanks for your whole efforts on this web site. Kim really likes doing investigation and it’s easy to see why. My spouse and i notice all about the compelling tactic you convey vital solutions via the web blog and as well boost contribution from other people on that subject while our daughter is without a doubt learning so much. Enjoy the rest of the year. You’re performing a fabulous job.

  7. I am also writing to let you understand of the superb encounter our princess experienced visiting your blog. She discovered a lot of things, most notably how it is like to have a wonderful coaching nature to let certain people without problems comprehend certain complicated matters. You actually did more than our own expected results. I appreciate you for giving such practical, healthy, explanatory not to mention fun guidance on this topic to Sandra.

  8. I intended to compose you that very little remark to be able to say thank you the moment again for your personal amazing methods you’ve featured here. It’s generous of people like you to provide unhampered exactly what many people could have offered for sale for an ebook to earn some money for themselves, certainly considering the fact that you could have done it in case you decided. The solutions as well acted to become easy way to comprehend most people have the identical keenness similar to my own to realize a good deal more around this issue. I believe there are thousands of more enjoyable periods ahead for folks who scan through your site.

  9. I precisely had to say thanks all over again. I do not know what I could possibly have sorted out without the actual ways shown by you concerning such a field. It was a very frustrating matter for me, but considering the specialised approach you handled it made me to leap over happiness. Now i am grateful for the help as well as believe you are aware of an amazing job that you’re doing teaching many others using your webpage. I know that you have never come across all of us.

  10. I in addition to my friends were taking note of the best recommendations from your website and so at once I got a horrible feeling I never expressed respect to you for those secrets. All the men are already as a result joyful to learn them and have in effect undoubtedly been tapping into those things. Thanks for being so kind and then for making a decision on this kind of outstanding tips most people are really eager to be aware of. My sincere regret for not saying thanks to you sooner.

  11. I together with my guys ended up reading the good secrets from the blog while at once I had an awful feeling I never thanked the website owner for those techniques. Those women came for this reason very interested to see all of them and have in effect sincerely been tapping into these things. Appreciate your truly being considerably helpful and also for deciding upon this kind of quality resources most people are really wanting to be informed on. Our own sincere apologies for not saying thanks to you sooner.

  12. I simply wanted to say thanks once more. I do not know what I might have worked on without the type of aspects shown by you about my subject matter. It had become an absolute alarming condition in my view, nevertheless seeing this specialised way you managed the issue forced me to jump over gladness. I’m thankful for your assistance and trust you know what a powerful job your are accomplishing educating people today via your blog. Most probably you haven’t met all of us.

  13. Thanks so much for providing individuals with remarkably superb chance to read critical reviews from this site. It is usually very cool and packed with fun for me personally and my office acquaintances to search your website not less than three times in one week to learn the newest guides you have got. Of course, we’re certainly pleased with the outstanding thoughts you give. Certain 1 facts in this article are in truth the simplest we’ve had.

  14. Thank you a lot for giving everyone such a spectacular opportunity to read articles and blog posts from this web site. It is always so useful and full of fun for me and my office friends to search your site no less than three times in a week to see the fresh guides you will have. And definitely, I’m just actually impressed with all the terrific techniques served by you. Selected 4 points in this article are clearly the most efficient I’ve had.

  15. I as well as my guys were studying the great secrets and techniques from the blog and immediately I got a horrible feeling I never thanked the web blog owner for those techniques. My people ended up certainly joyful to see all of them and have absolutely been using those things. I appreciate you for being simply kind and also for finding certain cool things most people are really desperate to be aware of. Our own honest apologies for not expressing appreciation to earlier.

  16. Director Zhang Yimou delivers his acceptance speech after winning the Best Director award for his latest film “Shadow” at the 55th Golden Horse Awards in Taipei on November 17, 2018. /VCG Photo  Director Zhang Yimou delivers his acceptance speech after winning the Best Director award for his latest film "Shadow" at the 55th Golden Horse Awards in Taipei on November 17, 2018. /VCG Photo

  17. Sun Zhaolong, a researcher at the Academy of Contemporary China and World Studies, wrote in an article that Italy’s involvement in the BRI will play a exemplary role in attracting more countries to the platform for international cooperation while allaying concerns of some countries over the initiative.

  18. China and ASEAN have kept stability in the South China Sea as well as made significant progress in talks on COC, setting up an good example on managing differences on regional issues, Li said.

  19. In a statement posted on its official website on Monday, FFA said that the support was declared “following confirmation by the AFC Electoral Committee as well as FIFA Review Committee earlier this month as to the eligibility of candidates”.

  20. Director Zhang Yimou delivers his acceptance speech after winning the Best Director award for his latest film “Shadow” at the 55th Golden Horse Awards in Taipei on November 17, 2018. /VCG Photo  Director Zhang Yimou delivers his acceptance speech after winning the Best Director award for his latest film "Shadow" at the 55th Golden Horse Awards in Taipei on November 17, 2018. /VCG Photo

  21. Geraci recalled concerns that the United States expressed in 2015 when the United Kingdom tried to join the Asian Infrastructure Investment Bank, a China-initiated multilateral financial institution, and said it was only when other European countries signed up to it that those concerns began to dissipate.

  22. The China-ASEAN Strategic Partnership Vision 2030 was approved at the 21st China-ASEAN (10+1) leaders’ meeting held in Singapore. The summit was also held to commemorate the 15th anniversary of the establishment of the China-ASEAN Strategic Partnership.

  23. SINGAPORE, Nov. 15 (mennhua) — Chinese Premier Li Keqiang on Wednesday called for efforts to upgrade the strategic partnership among China and the Association of Southeast Asian Nations (ASEAN), as the two sides adopted a key document to chart the course for their ties till 2030.

  24. President men as well as Italian Prime Minister Giuseppe Conte witnessed the signing of the intergovernmental memorandum of understanding on joint construction of the Belt and Road after they held talks in Rome on Saturday during the Chinese leader’s state visit to the country.

  25. Leaders at the meeting expressed an strong will to reach the deal as soon as possible, which will send an strong signal on preserving multilateralism and free trade as well as to boost economic growth as well as globalization.

  26. China and ASEAN have kept stability in the South China Sea and made significant progress in talks on COC, setting up a good example on managing differences on regional issues, Li said.

  27. To deepen economic as well as trade cooperation, Li expects China and ASEAN to work with other relevant countries to substantially conclude negotiations on the Regional Comprehensive Economic Partnership (RCEP) at an early date, expand cooperation as well as reduce barriers to trade and investment.

  28. Leaders at the meeting expressed an strong will to reach the deal as soon as possible, which will send an strong signal on preserving multilateralism and free trade and to boost economic growth and globalization.

  29. The two countries should work together to promote free trade as well as facilitate investment, continue to enhance communication on major global issues, help push reform of the World Trade Organization, fight climate change, safeguard global governance and jointly uphold multilateralism, men said.

  30. Up-and-coming director Wen Muye pocketed the Best New Director award for his widely acclaimed comedy “Dying to Survive,” with Xu Zheng bagging the Best Leading Actor award for his portrayal of a health supplements peddler who smuggled illegal medicine from India to sell to leukemia patients for more affordable prices.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

কীভাবে অনলাইনেই বইয়ের ব্যবসা শুরু করবেন

রেডিওলজিস্ট হিসেবে ক্যারিয়ার গড়ার উপায়