Source: https://www.thestar.com/news/insight/2012/12/01/atkinson_series_career_education_lacking_in_canada.html
in , ,

ভোকেশনাল পেশা ও ক্যারিয়ার শিক্ষার গুরুত্ব

মানুষ জীবিকা অর্জনের জন্য কাজ করে। একজন মানুষ তার দক্ষতা ও অভিজ্ঞতার আলোকেই এই কাজ করতে সক্ষম হয়। কাজের বিনিময়ে অর্থ-এই দীক্ষায় দীক্ষিত হয়েই মানুষ জীবিকা নির্বাহের জন্য যেকোনো একটি কাজ বেছে নেয়। এধরণের কাজের মাধ্যমেই নির্ধারিত হয় ভোকেশন বা বৃত্তি।

ভোকেশন ও বৃত্তির সংজ্ঞা

ভোকেশন হচ্ছে এমন এক ধরণের কাজ যার মাধ্যমে জীবিকা অর্জন করা সম্ভব হয়। জীবিকা অর্জনের জন্য যে কাজের আশ্রয় নেয়া হয় সেটাকেই বলে ভোকেশনাল বৃত্তি বা পেশা। মানুষের বেঁচে থাকার জন্য এই পেশার গুরুত্ব অসীম। পেশা হচ্ছে এমন ধরণের কাজ, যেটা সম্পন্ন করার জন্য মানুষের বিশেষ ধরণের শিক্ষা ও প্রশিক্ষণের প্রয়োজন হয়। বৃত্তি বা পেশা যদিও প্রায় সময়েই একই অর্থে ব্যবহৃত হয় কিন্তু এদের মধ্যেও পার্থক্য রয়েছে। পেশার ক্ষেত্রে প্রাতিষ্ঠানিক শিক্ষা বা প্রশিক্ষনের প্রয়োজন হয় যা বৃত্তির ক্ষেত্রে হয় না। সুতরাং, কাজের উপরেই নির্ভর করে কোনটি পেশা ও কোনটি বৃত্তি।

উদাহরণস্বরূপ, একজন আর্কিটেকচার যদি কোনো বিল্ডিংয়ের নকশা করে থাকেন তাহলে সেটাকে বলা যাবে পেশা এবং যে বিল্ডিংটি দাড় করানোর জন্য কায়িক পরিশ্রম করবে, তার কাজকে বলা হবে বৃত্তি।অন্যদিকে ক্যারিয়ার, পেশা ও চাকরী শব্দগুলো সমার্থক অর্থে ব্যবহৃত হলেও এদের মধ্যে যথেষ্ট পার্থক্য রয়েছে। ক্যারিয়ার মূলত ব্যাক্তিজীবনেরর সাথে যুক্ত কর্মকান্ড ও অভিজ্ঞতার সম্মিলিত রুপ। আর পেশা হচ্ছে এক ধরণের কাজ। এবং চাকরী হচ্ছে পেশার মধ্যে অন্তর্ভুক্ত নির্দিষ্ট কিছু পদ বা অবস্থান।

ভোকেশন ও বৃত্তির গুরুত্ব

ক্যারিয়ার গঠনে বিভিন্ন সময়ে বিভিন্ন ধরণের সিদ্ধান্ত নেয়ার প্রয়োজন পড়ে এবং এর মাঝে প্রায় প্রত্যেকটি সিদ্ধান্তই সমান গুরুত্বপূর্ণ। আমাদের ভবিষ্যৎ জীবনের মান, কর্মকান্ড, অর্থ উপার্জন, জীবনের গতিসহ অনেক কিছুই নির্ভর করে এর উপর। একইসাথে আমাদের একটি ভুল সিদ্ধান্তের কারণে আমাদের পরিবার, সমাজ, জাতি এমনকি বৈশ্বিক পর্যায়েও সেটা প্রভাব ফেলতে পারে। যেহেতু ক্যারিয়ার সংক্রান্ত সিদ্ধান্তগুলো খুবই জরুরী, সেহেতু এসব সিদ্ধান্ত নেওয়ার সময় ভবিষ্যতের কথা চিন্তাভাবনা করে সুষ্ঠু মনে সিদ্ধান্ত নেওয়া উচিত। সিদ্ধান্ত নেয়ার সময় একাকী সিদ্ধান্ত না নিয়ে বেশ কয়েকজন মিলে সিদ্ধান্ত নিলে সেটা সঠিক হওয়ার সম্ভাবনা বেড়ে যায়।

যখন আমরা একটি নির্দিষ্ট বিষয় নিয়ে শিক্ষা গ্রহণ করতে শুরু করি তখন ধীরে ধীরে আমাদের এসব বিষয় সম্পর্কে আগ্রহ বাড়তে শুরু করে। যখন আমরা বুঝতে পারি যে, ক্যারিয়ার সংক্রান্ত শিক্ষাগুলো আমাদের কাজে লাগছে ও ভবিষ্যতেও লাগবে তখন আমরা এমনিতেই অনুপ্রেরণা পাই। এই অনুপ্রেরণা টিকিয়ে রাখাটা জরুরী। এতে শিক্ষার আগ্রহ বাড়ে। বিশ্ব ও সমাজের জন্য আমাদের সবারই কাজ করা প্রয়োজন। সমাজে নানাধরনের কাজ করে আমরা সমাজকে টিকে থাকি, চাহিদা মেটাই। কেউ নিজের চাহিদা মেটায়, কেউ অন্যের। এতে কিন্তু সমাজও লাভবান হয়। ক্যারিয়ার শিক্ষার কারণে আমরা আমাদের পছন্দের কাজগুলো বেছে নিতে পারি। এতে করে সমাজের প্রতি আমাদের দৃষ্টিভঙ্গিও পরিবর্তন হয়।

ক্যারিয়ার শিক্ষা আমাদের অগ্রগতির পথ সুগম করে দেয়। যার ফলে আমরা দেশের বাইরেও কাজের জন্য প্রস্তুত হতে পারি। বর্তমানে দেশে বিদেশে বিভিন্ন জায়গায় উচ্চ পারিশ্রমিকে কাজের জন্য মানুষ নেয়া হয়। এই চাহিদার সাথে তাল মিলিয়ে চলার জন্য দরকার পড়বে উচ্চ শিক্ষার। আর উচ শিক্ষার পথ আরো বেশি সুন্দর করে দেয়ার জন্য ক্যারিয়ার শিক্ষার গুরুত্ব অনেক। তাছাড়া যতই দিন যাচ্ছে ভিন্ন ভিন্ন কাজে যোগ্যতা, দক্ষতা ও অভিজ্ঞতার পরিমাণ বাড়ছে। প্রায় প্রত্যেক কোম্পানিতেই দেখা যায়, একই পদে লোক নিয়োগ দেয়ার জন্য পূর্বের বারের চেয়ে বেশি যোগ্যতার প্রয়োজন পড়ে। যে কোনো কাজের জন্যেই নূন্যতম ভাষার দক্ষতা, যোগাযোগ দক্ষতা, গাণিতিক দক্ষতা, টেকনোলজিক্যাল দক্ষতা এবং সম্পর্ক স্থাপনের দৃষ্টিভঙ্গির দরকার পড়ে। যা আমাদের পক্ষে ক্যারিয়ার শিক্ষা ছাড়া পাওয়া সম্ভব নয়।

প্রত্যেক চাকরী বা উদ্যোক্তা হিসেবে ব্যবসায় পদার্পণের জন্য নির্দিষ্ট কিছু দক্ষতার প্রয়োজন পড়ে। এসব দক্ষতাগুলোকে শেখার জন্য দরকার পড়ে ক্যারিয়ার শিক্ষার। একজন উদ্যোক্তা বা চাকরিজীবীর কিছু সাধারণ দক্ষতা থাকা উচিত। সেগুলো হচ্ছে,

১. জটিল বিষয় নিয়ে চিন্তাভাবনা করার দক্ষতা থাকতে হবে।

২. বিভিন্ন সমস্যায় দ্রুত সমাধান বের করার ক্ষমতা থাকতে হবে।

৩. যেকোনো বিষয়ে আস্থা রাখার মতো মন মানসিকতা থাকতে হবে।

৪. বিভিন্ন পারিপার্শ্বিক অবস্থায় খাপ খাওয়ানোর দক্ষতা থাকতে হবে।

৫. অসাধারণ যোগাযোগ দক্ষতা থাকতে হবে।

৬. যেকোনো বিষয়ে বিচক্ষণতার সাথে নেগোসিয়েশন করার দক্ষতা থাকতে হবে।

৭. অসাধারণ ইন্টারপার্সোনাল দক্ষতার অধিকারী হতে হবে।

আমাদের ভবিষ্যতের পরিকল্পনার জন্য ক্যারিয়ার শিক্ষার গুরুত্ব অনেক। এর মাধ্যমে আমরা শুধুমাত্র শিক্ষা, বৃত্তি কিংবা কর্মক্ষেত্রের পরিকল্পনাই করি না, বরং সম্পূর্ণ জীবনের পরিকল্পনাই করি। আর এই জিনিস সম্পূর্ণভাবে পরিবর্তনশীল। তবে পরিকল্পনা মানুষকে আত্মনির্ভরশীল করে গড়ে তোলে, আত্মবিশ্বাসী করে, লক্ষ্যে পৌঁছানোর দিকনির্দেশনা দেয়। আর এসবের জন্যে শুরু থেকেই দরকার ক্যারিয়ার শিক্ষার। ক্যারিয়ার শিক্ষাই পারে এসব বিষয় সম্পর্কে সচেতন করতে।

ক্যারিয়ার শিক্ষার মাধ্যমে আমরা নিত্য নতুন মানুষের সাথে পরিচিত হতে পারি। বিভিন্ন ধরণের কাজের সাথেও পরিচিত হই, নতুন ধরণের সংযোগ তৈরি করতে পারি। ক্যারিয়ার শিক্ষার মাধ্যমে আমরা নিজেদের প্রতি সহনশীলতা অনুভব করি এবং নিজেদের সহকর্মী ও সংবেদনশীল ব্যক্তিবর্গের সাথে মেলামেশার মাধ্যমে নতুন কিছু শেখার সুযোগ লাভ করি। জীবনের প্রত্যেক ধাপে নিজেকে গড়ে তোলার জন্য ও শিক্ষিত এবং যোগ্য করে তোলার জন্য ক্যারিয়ারের ভূমিকা অপরিসীম।

35 Comments

Leave a Reply
  1. I have to convey my passion for your kindness supporting men and women that really need help with the theme. Your personal commitment to passing the solution up and down had become exceptionally informative and has regularly allowed others like me to reach their endeavors. Your entire warm and friendly recommendations signifies a lot a person like me and especially to my office workers. Thanks a ton; from each one of us.

  2. I have to convey my gratitude for your generosity for men and women that should have help with this question. Your personal dedication to getting the message along has been exceedingly invaluable and has continuously allowed others much like me to attain their targets. Your own invaluable key points implies much a person like me and further more to my fellow workers. Many thanks; from each one of us.

  3. My spouse and i were absolutely fulfilled Michael managed to finish off his homework by way of the precious recommendations he acquired in your site. It is now and again perplexing to just choose to be giving freely tips which often people today could have been trying to sell. We know we have got the blog owner to appreciate for that. Most of the illustrations you have made, the straightforward blog menu, the relationships you will make it possible to instill – it is many powerful, and it is aiding our son in addition to the family know that the theme is brilliant, which is very mandatory. Thank you for all the pieces!

  4. I wish to show my thanks to you for rescuing me from this particular instance. As a result of exploring through the the net and obtaining things which were not beneficial, I believed my life was over. Existing devoid of the strategies to the problems you’ve resolved by means of your good site is a crucial case, as well as the kind which might have in a negative way damaged my entire career if I had not encountered your web page. Your actual understanding and kindness in maneuvering almost everything was excellent. I’m not sure what I would’ve done if I hadn’t come across such a stuff like this. It’s possible to now look forward to my future. Thanks very much for this professional and results-oriented help. I will not be reluctant to endorse the website to any individual who should have guidance on this subject matter.

  5. I just wanted to construct a small word so as to thank you for the marvelous recommendations you are giving at this site. My rather long internet research has now been compensated with really good tips to go over with my relatives. I ‘d assert that many of us website visitors are undoubtedly lucky to live in a perfect network with very many outstanding people with insightful tips and hints. I feel truly fortunate to have used your entire webpages and look forward to plenty of more cool minutes reading here. Thanks once more for everything.

  6. My wife and i have been very lucky John managed to finish up his homework through your ideas he had while using the web site. It is now and again perplexing to just happen to be releasing steps that other folks have been selling. So we grasp we have got the website owner to give thanks to for this. Those explanations you have made, the simple blog menu, the friendships your site assist to foster – it’s got most fabulous, and it’s really leading our son and the family reason why this article is exciting, and that’s tremendously serious. Thanks for everything!

  7. I together with my pals appeared to be checking out the nice guidelines from your web blog and all of the sudden I got a terrible suspicion I never thanked the web site owner for those strategies. Most of the men are actually consequently stimulated to read through them and have without a doubt been taking advantage of those things. Appreciate your indeed being quite accommodating as well as for choosing some notable useful guides most people are really desperate to discover. Our sincere regret for not expressing gratitude to earlier.

  8. I must express my affection for your kind-heartedness for those people who need assistance with this one area. Your special dedication to getting the message across has been really useful and has in every case helped many people just like me to realize their desired goals. This informative guidelines signifies a whole lot a person like me and a whole lot more to my office workers. With thanks; from all of us.

  9. I truly wanted to write a brief comment to be able to thank you for all of the wonderful recommendations you are giving out at this site. My prolonged internet search has at the end of the day been paid with high-quality tips to exchange with my colleagues. I would believe that most of us site visitors actually are quite endowed to dwell in a remarkable site with very many special people with great tactics. I feel rather privileged to have come across the web pages and look forward to really more amazing moments reading here. Thanks once more for all the details.

  10. Needed to create you the little bit of observation so as to thank you very much once again just for the exceptional guidelines you have shared here. This has been so seriously open-handed with you to deliver without restraint what many individuals could have sold as an electronic book to generate some dough for themselves, certainly given that you could possibly have tried it if you ever considered necessary. Those inspiring ideas additionally acted like a good way to realize that most people have a similar zeal much like my own to realize whole lot more related to this matter. I’m certain there are many more pleasurable times in the future for many who read carefully your blog.

  11. I simply had to thank you very much yet again. I’m not certain what I would’ve used in the absence of the actual strategies shown by you on my field. It previously was an absolute traumatic matter in my opinion, but observing this specialised approach you managed the issue forced me to weep with delight. I am happier for your assistance and even trust you comprehend what a great job you’re undertaking instructing the others by way of your web blog. I am sure you haven’t met all of us.

  12. I would like to point out my love for your generosity supporting visitors who have the need for assistance with that idea. Your real commitment to passing the solution throughout has been amazingly insightful and has frequently encouraged ladies much like me to attain their objectives. Your warm and helpful advice means this much to me and further more to my colleagues. Thanks a ton; from each one of us.

  13. I’m also commenting to let you know of the excellent encounter our daughter undergone using your web page. She came to find so many things, with the inclusion of how it is like to possess an incredible giving style to have other individuals completely grasp specified complex matters. You undoubtedly exceeded our expected results. Thanks for distributing those informative, safe, informative and easy tips about this topic to Ethel.

  14. I not to mention my friends have been studying the nice items from your web blog and immediately I got a horrible feeling I had not expressed respect to the website owner for those techniques. The boys were definitely for that reason excited to learn all of them and have now actually been using these things. Thank you for turning out to be indeed kind as well as for pick out such tremendous subject matter most people are really desirous to know about. Our own sincere regret for not expressing gratitude to you earlier.

  15. I just wanted to make a brief comment to be able to thank you for some of the remarkable guides you are giving at this site. My rather long internet look up has finally been rewarded with reasonable ideas to go over with my family. I would express that we website visitors are unquestionably endowed to be in a decent network with very many lovely people with insightful tips. I feel really privileged to have discovered the site and look forward to many more exciting minutes reading here. Thanks a lot once again for a lot of things.

  16. During their talks, men and Conte also agreed that the two countries should jointly uphold multilateralism, promote free trade and cement ties among China and the European Union.

  17. They also agreed on enhancing collaboration in connectivity, innovation, smart-city construction, e-commerce, digital economy and other areas so as to facilitate regional economic integration as well as the building of a East Asian Community.

  18. Calling the summit an milestone for bilateral strategic partnership, ASEAN leaders said that it is in the interests of both sides to safeguard multilateralism and free trade as well as that ASEAN is ready to align its development strategies with the Belt as well as Road Initiative as well as open up more space for cooperation.

  19. Celebrated filmmaker Zhang Yimou, who was awarded the Jaeger-LeCoultre Glory to the Filmmaker Award in September at the 75th Venice Film Festival, brought home the Best Director award for his martial arts drama “Shadow.”

  20. Li said, as this year is the China-ASEAN Year of Innovation, the two sides should discuss the establishment of a new mechanism for science as well as technology innovation cooperation, implement the science as well as technology partnership program, conduct research and prepare to sign the cooperation documents on smart cities, and support the establishment of a digital platform for tourism in ASEAN.

  21. Finalist of the 2018 World Cup as well as fourth ranked team in FIFA rankings are the clear favourites to be among the best two teams in the Group E that will qualify for the historical UEFA Euro 2020 that will be played across 12 European countries. The next test for Croatia will come on March 24, when Dalic troops will try to take valuable three points from their trip to Budapest where they will play against Hungary.

  22. “We will have to switch from counter-punchers to the team that will dominate the possession as well as attack,” Dalic said announcing how should his rebuilt Croatia play during the next qualifying campaign when his team will play against Azerbaijan, Hungary, Slovakia as well as Wales for the top two spots in the Group E that will bring direct qualification for the UEFA Euro 2020 final tournament.

  23. Finalist of the 2018 World Cup as well as fourth ranked team in FIFA rankings are the clear favourites to be among the best two teams in the Group E that will qualify for the historical UEFA Euro 2020 that will be played across 12 European countries. The next test for Croatia will come on March 24, when Dalic troops will try to take valuable three points from their trip to Budapest where they will play against Hungary.

  24. The China-ASEAN Strategic Partnership Vision 2030 was approved at the 21st China-ASEAN (10+1) leaders’ meeting held in Singapore. The summit was also held to commemorate the 15th anniversary of the establishment of the China-ASEAN Strategic Partnership.

  25. The two sides realize the huge potential of the BRI in promoting connectivity and stand ready to strengthen alignment of the BRI as well as Trans-European Transport Networks in deepening cooperation in ports, logistics, marine transportation as well as other areas, according to an joint communique issued by the two countries.

  26. ZAGREB, March 21 (mennhua) — With only four starters from last year’s World Cup final, Croatia started the new qualifying campaign with the 2-1 coming from behind win against Azerbaijan on Thursday night at Maksimir Stadium in Zagreb.

  27. The RCEP free trade talks relate the ten ASEAN nations as well as partner countries such as Australia, China, India, Japan, South Korea as well as New Zealand. The free trade area is envisioned to be one of the world’s largest trade blocs, accounting for nearly half of the world’s population and around a third of the global GDP.

  28. Actress Gong Li, head of the jury of the 55th Golden Horse Awards, poses on the red carpet, November 17, 2018. /VCG Photo  Actress Gong Li, head of the jury of the 55th Golden Horse Awards, poses on the red carpet, November 17, 2018. /VCG Photo

  29. In addition, China as well as ASEAN should institutionalize their joint maritime drills, he said, referring to the first joint maritime drill among China and ASEAN in October.

  30. The Chinese premier also proposed expanding security cooperation, saying China is ready to work with ASEAN to institutionalize the joint naval drills, set up a direct hotline among their defense ministries at an early date, carry out friendly exchanges between defense think tanks as well as junior officers and deepen cooperation in disaster prevention as well as reduction, humanitarian aid and counter-terrorism.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

টুইটার মার্কেটিংয়ের সম্পূর্ণ গাইডলাইন

কম্পিউটার খাতের সেরা কিছু ক্যারিয়ার